10 tips för att komma förbi skrivblockering

Tied hand

När vi talar om skrivkramp tror jag vi oftast menar det som heter skrivblockering, det vill säga en mental blockering som hindrar oss att skriva. Detta blogginlägg handlar om sätt att komma förbi det. Skrivkramp är något helt annat, nämligen en fysisk åkomma i handen.

Det finns inget ”rätt sätt” att komma förbi skrivblockering, däremot finns det en hel del olika knep att komma runt det, och man väljer helt enkelt det sätt som passar en bäst. Här kommer några förslag att prova för att komma igång med skrivandet igen. Det är tips jag lärt mig här och där, som hjälper mig när jag kör fast. (Ja, men det är väl klart jag gör!)

1. Begränsad tid

Sätt dig ner med papper och penna och se till att ha en äggklocka med dig. Sätt den på fem minuter, fatta pennan och börja skriv! Skriv det som rör sig i huvudet. Om det är ”jag vet inte vad jag ska skriva?” så skriv det. Håll på tills klockan ringer.

2. Aktivitet

Ta en promenad-tipset kan kännas avlägset och tankar som ”det kan väl inte hjälpa” kan ligga nära till hands. Har du provat? I hjärnan ligger centrum för aktivitet och centrum för depression i pannloben. De delar rum kan man säga. Hjärnan är för dum för att klara av att ”göra” båda dessa saker samtidigt (en oerhört förenklad beskrivning). Vetskapen om detta är något vi kan utnyttja till vår fördel. Att inte kunna skriva, fast man vill, hamnar i ”depressions-facket”. Genom att göra något, kan vi tränga bort skrivblockeringen. Det behöver alltså inte vara just en promenad. Se till att ha papper och penna i fickan, en bandspelare eller något som du kan fånga idéerna med när de kommer. Tänk inte ”det där kommer jag ihåg sen” när tankarna kommer flygande. Fånga och dokumentera dem och väl hemma från promenaden – eller vad det nu var du valde att göra – sätt dig ner och skriv.

Walker

3. Miljöombyte

Brukar du sitta vid skrivbordet, gå till favoritfåtöljen istället. Eller tvärs om. Ta med en kopp te och sätt på lite skön musik. Trigga dina sinnen med det du tycker om. Var snäll mot dig och bädda in dig i mental bomull.

4. Svara på frågor

Tag ett papper och penna (ja, gör det nu) och svara på dessa tre frågor. Tänk inte efter, bara svara är du snäll:
1. Var växte dina mor- och farföräldrar upp och vad jobbade de med?
2. Jag är nyfiken på din lärare i grundskolan, var det nån du tyckte om eller inte? Berätta för mig varför.
3. Om du vore ekonomiskt oberoende, vad skulle du göra då? Hur ser dina drömmars liv ut? (Om du redan är ekonomiskt oberoende – gratts! Vad gör du om dagarna? Berätta!)

Hitta på egna frågor, eller läs en tidning för att hitta frågeställningar du kan svara på.

5. Ämnesval

Fundera över ämnet du vill skriva om. Är det månne ämnet som spökar och hindrar dig från att skriva? Kan det vara så att det är fel ämne för dig? Eller är det rätt ämne men fel vinkel? Kan det finnas andra angreppssätt för att mästra uppgiften?

6. Formatera om

Har du skrivit en del av texten redan och kommer inte vidare? Om du har texten i digital form, ändra marginalerna så att texten förflyttas och formateras om. Skriv sedan ut den på papper. Sätt dig ner och läs. Se till att ha en penna med dig och skriv ner de tankar och idéer som kommer. För de kommer att komma. Garanterat!

House on the lake

7. Vänd på det

Vilken är din favoritplats på jorden? Har du fler, välj en bara. Det är inte så viktigt att det blir just den rätta. Skriv ner namnet på ett papper – lodrätt. Min favoritplats är ”Stugan”. Alltså blir det:

S
T
U
G
A
N

Skriv sen en mening efter varje bokstav.

Så här kan det till exempel se ut.
Tore kommer aldrig ihåg något!
Undrens tid är inte förbi.
Gång är en väldigt märklig sport, tycker jag.
Andning är viktig, säger de som förstår sig på´t.
Neandertalare levde för väldigt länge sen.

Som du ser har jag inte brytt mig om vad jag skrev. Det primära här är ATT skriva. Jag tog bara det som fladdrade förbi i huvudet när jag tittade på begynnelsebokstaven. Det är fascinerande att det alltid tycks finnas en mening på lur, eller hur? Den här övningen är en av mina favoriter.
Fortsätt att göra övningen och som du förstår kan du ta vilket ord som helst, men om man nu har skrivblockering kan till och med det första ordet vara svårt att få fram. De flesta människor har en favoritplats och det kan vara enklare att få fram ett ord om man svarar på en fråga.

8. Egenvård

Tar du hand om dig själv på ett bra sätt? Äter du ordentligt? Får du frisk luft och motion varje dag? När vi skriver är vårt främsta arbetsredskap vår kropp och knopp. För att må bra och fungera fullt ut behöver vi vårda oss själva. Det är självklart och något vi alla känner till, ändå kan detta vara svårt ibland. Är det så att den skrivblockering du upplever har sin enkla förklaring i att du inte sovit ordentligt, slarvat med maten eller att du inte varit utomhus sen i förrgår?

9. Inspireras

Har du fastnat ordentligt och saknar inspiration  Behöver du en nytändning? Gå en skrivarkurs! Det finns mängder av kurser, både på distans och på plats. Sommaren närmar sig och det är ett ypperligt tillfälle att gå en sommarkurs. Även om anmälningsdatumet har gått ut så kan det finnas platser kvar. Folkhögskolornas kurser är gratis!

10. Teknikbyte

Byt skrivsätt – om du skriver på datorn i vanliga fall, byt till papper och penna och tvärs om. Om du inte kan tänka dig att byta från dator, byt program. Det finns mängder av program att välja mellan. Googla! Om du skriver för hand och vill fortsätta med det, byt penna, ta ett annat block.

Gör något!

Välj nåt av tipsen – eller alla – det är inget som hindrar att man gör alla dessa saker.
Skriv till mig och berätta hur det går. Det får det bli det avslutande tipset (oj då, det blev visst elva tips) – skriv ett brev till någon.

Vad är ditt bästa tips för komma förbi skrivblockering? Kommentera gärna här nedanför.


Foto: ”Tied Hand”, Danilo Rizzuti, FreeDigitalPhotos.net
Foto: ”Walker”, Healingdream, FreeDigitalPhotos.net
Foto: ”House on the lake”, Evgeni Dinev, FreeDigitalPhotos.net

Dela gärna texten vidare!

Facebooktwittermail

6 kommentarer till

  1. Tack för kloka tips. Jag ska definitivt testa. Jag är oerhört frustrerad nu eftersom min tidigare skrivarglädje på min blogg totalt gått i dvala. ”Jag tycker ingenting längre” har varit mitt bleka försvar.
    Med vänlig hälsning, Sofia

  2. När du skriver ner ett namn eller ord på ett papper – lodrätt, som exemplet här ovan kallas det för ”akrostikon” – som här är av fri form. Eftersom akrostikon ska bygga på egenskaper eller har anknytning till personen eller saken.
    När du ställer upp ett ord och skriver en mening efter varje bokstav – kan du även få till ett rim i slutet eller/och början av meningen. Väckte det ett intresse av versmått nu med historik så finns det både böcker och på nätet att finna.

  3. Jag brukar använda Begränsad tid, och det fungerar jättebra för mig. En gång hade jag problem med en händelse i mitt manus. Varför skulle det ske? På vilket sätt skulle det ske? Då skrev jag ner det i fem minuter, diskuterade med mig själv och kom fram till ett bra svar. Och sedan var det bara att fortsätta på manuset! Promenera brukar också fungera bra för mig. Då brukar jag prata högt för mig själv, läsa upp dialoger och se om de fungerar. Sedan skriver jag ner dem när jag kommer hem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att visa att du är en människa och inte en maskin, räkna ut talet nedan: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.