Jag har tidigare skrivit om 10 tips på användbara program. Nya program har sedan dess gjort entré hos mig. Kanske dessa kan vara användbara även för dig?

MailChimp

MailChimp säger i sin slogan: ”Sänd bättre mejl”. Efter att ha använt MailChimp tycker jag att det är ett ödmjukt uttalande. MailChimp går att använda gratis men det är så bra att man genast känner att man vill betala. Jag använder det för att sända ut mina nyhetsbrev och bloggposter i mejl.

Jag är inte ensam om att gilla MailChimp. Mer än 6 miljoner människor använder programmet och MailChimp hjälper oss att sända ut 10 miljarder mejl varje månad.

När det är något jag inte kan, hittar jag ofta svaret i någon av deras guider eller så kontaktar jag dem över en chat och får svar direkt.

Screenleap

När man arbetar över nätat är det ibland en fördel om man kan dela skärm med någon som man talar i telefon med. Jag har testat lite olika varianter och Screenleap är helt klart den enklaste och bästa varianten jag har hittat hittills. Den man delar skärm med behöver inte installera något, vilket är en stor fördel.

Skärmdelning startas med ett klick. Enklare än så blir det inte. Finns som både gratis- och betalversion.

Sublime Text

Det finns en uppsjö med bra texteditorer. Sublime Text är en sådan. De själva säger: ”The text editor you’ll fall in love with”. Jag är böjd att hålla med. Det är ett väldigt avskalat program med många finesser. Låter som en motsägelse men jag hittar inget bättre sätt att beskriva det på.

Symbaloo

Jag hittar ständigt bra sajter som jag vet att jag vill återkomma till. Jag har tidigare sparat dem som länkar i min webbläsare. Det resulterar i (minst) två saker:

  1. Att jag har en mängd länkar i en stor hög (eller i massor av olika mappar) som bara ligger där i en enda röra.
  2. Att jag inte har med mig mina bokmärken när jag rör mig mellan mina olika plattformar.

Med Symbaloo sparar jag ner mina länkar på olika ”kort” och jag kan organisera dem som jag vill. För mig med ett mer visuellt minne är detta ett utmärkt sätt att hålla ordning.

Dropbox

Jag har en blandad miljö vad gäller teknik och jag reser en del. Tidigare behövde jag komma ihåg att ta med mig filer på den dator jag hade med mig på resan. Med Dropbox kan jag strunta i allt det. De saker jag vill kunna nå från där jag är med den dator jag har, sparar jag ner i min Dropbox-mapp. Det synkroniseras till de övriga maskinerna. Otroligt smidigt.

TweetDeck

Jag tycker Twitter är en fantastisk kanal för kommunikation. Det går att hitta mycket där. Ibland nästan för mycket. För att hitta det jag är extra intresserad av använder jag TweetDeck där jag kan skapa olika flöden med till exempel ett sökord som bas.

Har du något tips på bra program du använder? Berätta gärna i kommentarerna här nedanför.


Foto: Hyena Reality, FreeDigitalPhotos.net

[Dag 65 av #blogg100]

Prenumerera på bloggen