Livet

En bra film om alkoholens järngrepp

Och nu blir det reklamfilm! Låt mig presentera den bästa informationsreklam jag sett.

Det är IQ som har gjort filmen. För dig som inte känner till IQ kan jag berätta att det är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. De skriver så här på sin sajt:

Därför behövs IQ

Alkohol kan vara gott och öka trivseln. Men den ställer också till väldigt många problem. För de som dricker, för de som finns intill och för samhället. För att det ska finnas en motkraft – och för att få människor att reflektera över sitt drickande – finns IQ.

När jag såg filmen första gången blev jag förvånad över att någon kunde sätta fingret på, och så på pricken fånga hur det är att vara fast i alkoholens grepp. Allt, precis allt, cirkulerar kring alkohol och att få dricka. Och precis som filmen så tydligt visar finns inget tillfälle som är fel. Tvärtom blir alla tillfällen, oavsett om de är positiva eller negativa, ett tillfälle till att få dricka.

Det gläder mig att ett företag har som uppgift att få människor att reflektera kring sitt eget förhållande till alkohol. Det här med pekpinnar och måsten har ju av tradition och gammal hävd fungerat dåligt (gäller alla områden). Att få människor att tänka till och känna efter, ja jag måste säga att jag tror på den idén. Vad tror du? Kommentera gärna här nedanför.


Foto: Thanamat, FreeDigitalPhotos.net

[Dag 58 av #blogg100]

Prenumerera på bloggen

4 kommentarer till “En bra film om alkoholens järngrepp

  1. Riktigt bra film av iq.se

    Hade jag inte redan varit nykter i snart i 1 år så hade denna filmen fått mitt onyktra jag att fundera. Att ställa mig själv frågan: Hur är det med ditt drickande Magnus? Sista tiden går det så fort, alkoholen tar över mer och mer precis som denna filmen bygger upp.

    Tack för att du delade med dig.

    Jag är i alla fall nykter idag, imorgon får vi se…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att visa att du är en människa och inte en maskin, räkna ut talet nedan: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.