Att ta sig en tankevändare

Foto Cecilia Svensson, vaja.seI stället för att ta mig en tankeställare har jag valt att ta mig en tankevändare. Den senaste tiden har jag varit sjuk och det har påverkat inte bara min fysiska hälsa, utan även humöret och hur jag mår mentalt. Jag är van att vara aktiv och jag har alltid en massa saker som jag både vill och kan göra. Det är inte alltid jag hinner allt, men det spelar inte så stor roll. Den där sprudlande lusten finns där och den har en positiv effekt. Nu med några veckor i sjuksängen så finns varken ork eller lust. När jag inte har lust att göra det jag vet att jag vill göra så naggas humöret i kanten. Med lägre temperatur på humöret så försvinner mer lust.  Ni ser den negativa nedåtgående spiralen ta form här, va?

Jag vet att det går att vända tankar och humör även om det absolut inte känns så. Jag vet det, för jag har gjort det förut. Det krävs en skopa plan,  en matsked krafttag och en matsked beslutsamhet. Och gärna ett famntag av vänskap.

Så här ser mitt recept ut

Acceptera läget

Jag är sjuk och det är inte mycket att göra åt det. (Tack Janne för att du fick mig att inse det!)

Ta han om mig

Det jag kan göra är att ta hand om kroppen på bästa sätt. Tillföra näring. Vid sjukdom minskar vanligtvis min aptit och lusten att äta, så även denna gång. Har jag tillfört kroppen tillräckligt med nytt fräscht byggmaterial? Njae…Alltså är detta något jag kan förändra! Jag gick hem till min granne och lånade hans råsaftcentrifug. (Tack Harald för lånet!) Jag gjorde jos av lite olika frukter och grönsaker och kom hem med en korg fylld med vitaminbomber.  (Tack Marie H för inspiration!) Det blir ett bra komplement och ger min kropp lite extra boost nu när det behövs som bäst.

Boosta humöret

Om jag nu hamnar i negativa tankemönster när jag är sjuk och inte kan prestera så många positiva tankar av egen kraft, så kan jag ju faktiskt trycka in sådana i kroppen genom att läsa böcker som är lagda åt det hållet. Det är kanske ett fult knep att lura hjärnan så, men i krig och kärlek är allt tillåtet och just nu pågår både och. Jag menar, jag gillar ju mig själv och vill att jag ska må bra! Efter en tur till bokhyllan hittar jag  ”Livets små omvägar” av Regina Brett. Det är en bok jag fick i present förra året. Den består av 50 korta kapitel om livet. Den är enkel att läsa och passar så himla bra att ta fram när man vill ge humöret en vitaminkick. (Tusen tack Caisa och Tom för boken, den är guld!)

Tala med någon

Nästa grej att göra, som inte är så enkel men som ger ett fantastiskt resultat, är att berätta för någon hur jag känner. Det är så mycket enklare att tala om ditt och datt och ”hur det är” när livet är på topp. Eller om det kniper; vädret. Men när vädret inte spelar nån roll och livet inte är på topp så vill jag bara dra nåt gammalt över mig och helst inte tala med någon. När jag drar mig undan och behåller mina tankar för mig själv så växer den negativa ballongen inom mig. Nej, fram med stoppnålen och tryck hål på ballongen! Enklare sagt än gjort, för telefonluren kan ju väga en sisådär 500 kilo när det känns så. Och det är då mirakel kommer in i bilden! När jag som bäst behöver tala med någon så ringer en vän! Är det inte makalöst, så säg? Så otroligt bra tajming. (Tack Linda!)

Göra en tacksamhetslista

När det känns ojigt så är det lätt att glömma bort att se det positiva som finns runtomkring mig. Även om känslan inte finns, så är det ju så att det positiva ändå finns kvar, bara det att jag inte har förmåga att uppskatta det för ögonblicket. Ett effektivt sätt att hitta tillbaka till det är att göra en Tacksamhetslista. Ett enkelt papper, en penna och sen bara börja rabbla upp allt som jag är tacksam för. Jag har gjort många sådana listor. Det kan gå trögt och vissa gånger har jag känt att ”jag har väl för sjutton inget att vara tacksam över”. Till och med när känslan har varit sån så har jag fått fram en lång lista. Och gissa vad? När listan är skriven så är humöret förändrat. (Tack Lise-Lotte som en dag för länge sen lärde mig knepet med tacksamhetslistor!)

Plocka fram nåt som får mig att le

Tänka på nåt roligt och trevligt. Inte heller kanske så lätt. Det finns knep även här; att titta på gamla foton är ett sådant. Jag gick igenom sommarens bilder och hittade en sommarbild – det är ett foto på sommarens första glass. Som ni ser kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att smaka på den innan jag hann fota. Jag ler när jag ser bilden. Och det var ju hela poängen; att le.

Vad gör du för att vända dina tankar? Hur ser ditt recept ut? Skriv gärna en kommentar och berätta!

Dela gärna texten vidare!

Facebooktwittermail

4 kommentarer till

  1. Bra för teckning på bra saker att få sig att göra när sinnet inte vill! Hoppas du mår bättre nu – acceptera läget är första steget (gilla läget låter som att tvinga sig att tycka om något man inte tycker om). Kram på dig

  2. Hi Cecilia, My recommendation is to think positive over negative.
    Always say, ”WHEN” instead of ”IF”
    Dream of a goal, take steps to make it happen, then make sure you celebrate ”WHEN” it does happen.
    Blessings to you!

  3. Gillar att du väljer acceptera läget och inte gilla läget, gör det hela mer trovärdigt mot dig själv.

    • Ja visst är det skillnad mellan de två uttrycken! Personligen gillar jag inte ”gilla läget”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att visa att du är en människa och inte en maskin, räkna ut talet nedan: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.